Narrow your search

Library

EHC (3)

KDG (3)

MAS (3)

AP (2)

CaGeWeB (2)

DocAtlas (2)

Hogeschool Gent (2)

KBR (2)

PXL (2)

Thomas More Kempen (2)

More...

Resource type

book (2)

digital (1)


Language

Dutch (3)


Year
From To Submit

2018 (2)

2005 (1)

Listing 1 - 3 of 3
Sort by

Book
Meerstemmig erfgoed : multiperspectiviteit in erfgoededucatie: inspiratiegids
Authors: --- ---
ISBN: 9789090309989 Year: 2018 Publisher: [Place of publication unknown] Projectgroep Meerstemmig Erfgoed

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Deze gids is het eindresultaat van een project waarbij mensen uit het onderwijs en de cultuursector de koppen bij elkaar staken om op zoek te gaan naar een "geschikte formule" om cultuureducatie aan te pakken in de klassen. Het resultaat mag gezien worden: hoe kan je uiteenlopende thema's aanpakken, wat zijn de voor- en nadelen van bepaalde formules, met welke "deelfacetten" moet je rekening houden bij bepaalde onderdelen van je educatiepakket (vergeet bijvoorbeeld je doelpubliek niet bij een rondleiding), ... Een pracht van een praktisch gidsje waarmee een heel uiteenlopende groep mensen (gidsen, leraars, museummedewerkers, vrijwilligers, ...) aan de slag kan om bepaalde groepen kennis te laten maken met bepaalde culturele onderwerpen. Elk museum en elke school hoort dit boekje in huis te hebben.


Digital
Eurocentrisch denken voorbij : interculturele perspectieven in geschiedenisonderwijs
Authors: --- ---
ISBN: 9789462701540 9789461662644 9461662645 Year: 2018 Publisher: Leuven Universitaire Pers Leuven

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Dit boekje biedt concrete handvaten om het Vlaamse geschiedenisonderwijs te ontdoen van eurocentrisch denken. Uit een grondige analyse van het geschiedenisonderwijs in Vlaanderen blijkt dat nog al te vaak een eurocentrisch perspectief wordt gehanteerd. Dit eurocentrisch denken stelt voorop dat de belangrijkste ontwikkelingen in de wereldgeschiedenis te vinden zijn in de evolutie van de Europese en Westerse wereld, en gebruikt het Westen als maatstaf om andere beschavingen te beoordelen. Een eurocentrisch denkkader is problematisch. Het belemmert een genuanceerde historiografische blik om vanuit verschillende perspectieven historisch te denken. Daarnaast dreigt ook de onwetendheid over andere culturen de vorming van een superioriteitsgevoel over de eigen geschiedenis te bevorderen. Dit derde volume in de reeks Historisch denken presenteert inhoudelijk-didactische alternatieven en toont hoe eurocentrisme kan worden overstegen. Case studies over Chinees-Westerse en Belgisch-Congolese geschiedenis maken dit concreet. Het boek is helder en toegankelijk geschreven. Een onontbeerlijk boek voor zij die voor 21ste-eeuwse (superdiverse) klasgroepen staan.


Book
Waarom leef ik?
Authors: --- ---
ISBN: 9076830428 9789076830421 Year: 2005 Volume: *1 Publisher: Leuven Davidsfonds/Infodok

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

In Waarom leef ik? vind je 6 grote vragen. Om te jongleren met ideeën en om verder te kijken dan je neus lang is: Waarom leven wij? Hoe kun je gelukkig leven? Waarom is het leven hard? Waarom bestaat de mens? Word je later kampioen? Waarom gaan wij dood? (Bron: covertekst)

Listing 1 - 3 of 3
Sort by