Listing 1 - 3 of 3 |
Sort by
|
Choose an application
Deze gids is het eindresultaat van een project waarbij mensen uit het onderwijs en de cultuursector de koppen bij elkaar staken om op zoek te gaan naar een "geschikte formule" om cultuureducatie aan te pakken in de klassen. Het resultaat mag gezien worden: hoe kan je uiteenlopende thema's aanpakken, wat zijn de voor- en nadelen van bepaalde formules, met welke "deelfacetten" moet je rekening houden bij bepaalde onderdelen van je educatiepakket (vergeet bijvoorbeeld je doelpubliek niet bij een rondleiding), ... Een pracht van een praktisch gidsje waarmee een heel uiteenlopende groep mensen (gidsen, leraars, museummedewerkers, vrijwilligers, ...) aan de slag kan om bepaalde groepen kennis te laten maken met bepaalde culturele onderwerpen. Elk museum en elke school hoort dit boekje in huis te hebben.
Didactics of the arts --- cultuureducatie --- didactiek --- cultureel erfgoed --- 476.43 --- erfgoed --- geschiedenis --- Didactiek van de kunst --- PXL-Education 2018 --- onderwijs --- didactische werkvormen --- Cultural property --- Educational aspects
Choose an application
Dit boekje biedt concrete handvaten om het Vlaamse geschiedenisonderwijs te ontdoen van eurocentrisch denken. Uit een grondige analyse van het geschiedenisonderwijs in Vlaanderen blijkt dat nog al te vaak een eurocentrisch perspectief wordt gehanteerd. Dit eurocentrisch denken stelt voorop dat de belangrijkste ontwikkelingen in de wereldgeschiedenis te vinden zijn in de evolutie van de Europese en Westerse wereld, en gebruikt het Westen als maatstaf om andere beschavingen te beoordelen. Een eurocentrisch denkkader is problematisch. Het belemmert een genuanceerde historiografische blik om vanuit verschillende perspectieven historisch te denken. Daarnaast dreigt ook de onwetendheid over andere culturen de vorming van een superioriteitsgevoel over de eigen geschiedenis te bevorderen. Dit derde volume in de reeks Historisch denken presenteert inhoudelijk-didactische alternatieven en toont hoe eurocentrisme kan worden overstegen. Case studies over Chinees-Westerse en Belgisch-Congolese geschiedenis maken dit concreet. Het boek is helder en toegankelijk geschreven. Een onontbeerlijk boek voor zij die voor 21ste-eeuwse (superdiverse) klasgroepen staan.
Philosophy and psychology of culture --- Didactics of history --- History as a science --- geschiedenisonderwijs --- didactiek --- geschiedenis --- cultuurpsychologie --- multiculturele samenleving --- globalisering
Choose an application
In Waarom leef ik? vind je 6 grote vragen. Om te jongleren met ideeën en om verder te kijken dan je neus lang is: Waarom leven wij? Hoe kun je gelukkig leven? Waarom is het leven hard? Waarom bestaat de mens? Word je later kampioen? Waarom gaan wij dood? (Bron: covertekst)
Didactics of philosophy --- Didactics of primary education --- toegepaste filosofie --- filosoferen met kinderen --- Filosofie --- C3 --- dagelijks leven --- filosofie --- jeugdliteratuur --- kinderen --- 476.8 --- 478.9 --- Dood(Kinderen en dood) --- Filosoferen met kinderen --- Geluk --- Zingeving --- 478 --- Ambitie --- Bestaan --- Dood --- Filosoferen-kinderen --- Ongeluk --- ambitie --- bestaan --- dood --- geluk --- leven --- ongeluk --- zingeving --- 478.6 --- Filosoferen met kinderen; ba.o --- Kunst en cultuur --- didactiek basisonderwijs - geestelijke stromingen --- Overige vormingsgebieden --- Vormingsgebieden --- 060352.jpg --- PXL-Education 2020 --- Filosofie ; kinderen --- Oudheid --- China --- Romeinse Rijk --- Hellenisme --- Griekenland --- Hellas --- Film --- Literatuur --- Muziek --- Schilderkunst --- Tekenkunst --- Vlaanderen --- Vlaams --- Emigratie --- Vrouw
Listing 1 - 3 of 3 |
Sort by
|